Nieuws

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning

dinsdag 30-06-2009,

Woonplezier vaak overschaduwd door ergernissen en gebreken


Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen het eerste jaar de meeste voldoening. Ook het aanleggen van de tuin en het contact met nieuwe buren en buurtgenoten wordt door nieuwbouwkopers als plezierig ervaren. Het aanvankelijke woonplezier wordt echter vaak overschaduwd door de tijd die het vergt om de gemiddeld 23 opleveringsgebreken per woning te verhelpen.

Ook omgevingsergernissen als slechte wegen, te weinig parkeerplaatsen, bouwrommel en modder in de buurt vormen vaak een bron van ergernis. Het eigen huis is dan wel klaar, maar de directe woonomgeving is nog volop in ontwikkeling en vanzelfsprekende voorzieningen als straatverlichting, borden en wegwijzers of winkelvoorzieningen laten nog op zich wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.148 kopers van nieuwbouwwoningen *.

Duur meerwerk bron van ergernis
Een ruime meerderheid (60%) van de nieuwbouwkopers die aan het onderzoek meededen denkt met plezier terug aan het uitzoeken van zaken als de keuken, badkamer en vloeren. Daarentegen ergert 45% zich aan de hoge kosten die bouwers berekenen voor meerwerk.

Andere ergernissen zijn vertragingen, opleveringsgebreken, onzorgvuldigheden en het niet nakomen van afspraken. Uit eerder onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek al dat de kosten voor heel gewone zaken als extra stopcontacten of een dakraam vaak onverklaarbaar hoog zijn. Vereniging Eigen Huis heeft daarom een lijst opgesteld van meerwerkprijzen die kopers kunnen gebruiken bij het beoordelen van de prijzen die hun eigen bouwer rekent. Met de meerwerklijst kunnen zij beslissen of ze het meerwerk laten uitvoeren door de bouwer, door een eigen aannemer of er voor kiezen of om het helemaal zelf te doen.
Lees hier meer over meer- en minderwerk

Bouwers kunnen beter
Dat bouwers hun deskundigheid en klantvriendelijkheid kunnen verbeteren blijkt uit de rapportcijfers die kopers hen geven. Voor deskundigheid krijgt de bouwer gemiddeld een 6,8 en voor klantvriendelijkheid scoort hij een 6,3. Er valt dus nog wat te verbeteren. Steeds meer bouwers realiseren zich dat klantvriendelijkheid en een laag aantal opleveringsgebreken goed is voor hun reputatie en de financiële resultaten. In een keer goed opleveren is altijd goedkoper dan achteraf herstellen. Om de bouw en oplevering van de nieuwe woning goed te laten verlopen, vindt 85% van de nieuwbouwkopers het daarom noodzakelijk om experts in te schakelen. Om aan deze wens gehoor te geven biedt de vereniging onder andere de Eigen Huis Nieuwbouwservice en losse opleveringskeuringen aan.

Met de Eigen Huis Nieuwbouwservice wordt een groep kopers tijdens het bouwproces zowel juridisch als bouwkundig begeleid door Vereniging Eigen Huis. Een eigen webportal zorgt voor het contact met toekomstige buren en geeft ruimte voor vragen en ervaringen van kopers en antwoorden en advies van Vereniging Eigen Huis. Tijdens de bouwperiode wordt op verschillende momenten bij de deelnemende woningen een technische controle van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd door de projectbouwkundige.

De bevindingen worden op de website gepubliceerd, zodat kopers niet op de volgende kopersvergadering hoeven te wachten. Voor juridische kwesties wordt een jurist van Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Bij de oplevering wordt iedere deelnemende woning van voordeur tot vliering gecontroleerd door middel van een opleveringskeuring. Na de oplevering loopt de nieuwbouwservice nog een jaar door. Wilt u meer weten, ga dan naar de website van Eigen Huis Nieuwbouwservice.
Ga naar Eigen Huis Nieuwbouwservice

Bij een losse opleveringskeuring wordt de kwaliteit van de woning bij de sleuteloverdracht beoordeeld. Een gecertificeerd bouwkundige van Vereniging Eigen Huis loopt tijdens de oplevering mee, noteert de gebreken, geeft de koper tips over gebruik en onderhoud en zorgt dat de geconstateerde opleveringsgebreken door de bouwer in het proces-verbaal van oplevering worden opgenomen. Als de bouwer niet tot een bevredigende oplossing wil komen wordt de koper telefonisch bijgestaan door juristen van de vereniging. Wordt uw nieuwe woning binnenkort opgeleverd? Klik dan hier voor het maken van een afspraak.
Maak nu een afspraak voor een opleveringskeuring

Kopersvereniging helpt bij oplossen omgevingsergernissen
Zaken in de omgeving van de woning, zoals voldoende parkeerplaatsen, speeltuinen, winkels, scholen, openbaar vervoer etc. maken weliswaar geen deel uit van de koop van uw woning, maar zijn belangrijk om goed te regelen. In een kopersvereniging staat u sterk tegenover de projectontwikkelaar of gemeente omdat u kwesties collectief op kunt pakken. Lees hier meer over het oprichten van een kopersvereniging

Bron: Vereniging Eigen Huis


(advertentie)

Verder in het nieuws

wo
20-06
Minder woningen verkocht, meer hypotheken verstrekt
di
19-06
Amsterdammers wonen het krapst
ma
18-06
Energieprijzen per 1 juli omhoog
do
14-06
Woningtekort: hoe kom je van zorg tot een aanpak?
do
14-06
Aantal huisuitzettingen bij woningcorporaties weer lager
wo
13-06
VEH: vertrouwen in woningmarkt nadert omslagpunt
wo
13-06
Groningse huurders voelen zich speelbal van kabinet
vr
08-06
VEH: Steeds meer gebreken in nieuwbouwwoningen
do
07-06
Wonen langs de snelweg blijft in trek
do
07-06
Nieuw plan voor ‘passend wonen’ lost woningtekort niet op
di
05-06
Kamer wil noodstop op extreme huurprijzen vrije sector
ma
04-06
Amsterdamse huishoudens hebben minder woonoppervlakte
ma
04-06
71.000 bezoekers zien een herboren bouwsector
wo
30-05
CDA en D66 voor tijdelijke regulering vrije huursector
di
29-05
Meer mensen negatief over koopwoningmarkt
do
24-05
Woonagenda laat ambities zien: 75.000 woningen per jaar
do
24-05
80% woningbouwprojecten is vertraagd: gemiddeld 10 jaar doorlooptijd
wo
23-05
Koopwoningen bijna 9 procent duurder in april
di
22-05
Nieuwbouw in principe gasloos vanaf 1 juli 2018
vr
18-05
Stijgende lijn woningverkopen doorbroken
vr
18-05
Marktpartijen willen miljarden euro’s investeren in duurzame woongebieden
do
17-05
Amsterdamse corporaties kunnen fors minder bouwen door belastingmaatregel
di
15-05
Wet voldoende betaalbare woningen
vr
11-05
Koopwoningmarkt staat onder druk
vr
11-05
Meeste huurders in energiezuinige woning tevreden
wo
09-05
Versnelling bouwproductie blijft urgent
ma
07-05
Norder en Verhagen: ‘Afschaffen dividendbelasting ten koste van woningbouw en infrastructuur’
vr
04-05
Steeds meer nieuwbouw wordt gasloos
di
01-05
Woningbouw wordt prioriteit binnen het ruimtelijke ordeningsbeleid
ma
30-04
Woningmarkt duivels dilemma voor lokale politici
wo
25-04
Bouwsector: per 2019 geen gas meer in nieuwbouwwoning
di
24-04
Te weinig ‘harde’ bouwplannen in drie provincies
vr
20-04
Koopwoningen 8,6 procent duurder in maart
vr
20-04
Prijsstijging koopwoningen, daling verkopen
do
19-04
Groot tekort aan betaalbare woningen in regio Amsterdam
di
17-04
Consument lijdt steeds meer onder de gespannen woningmarkt
ma
16-04
Vertrouwen op de woningmarkt opnieuw gedaald
do
12-04
Stijgende prijzen zitten bouwsector dwars
wo
11-04
Bijna helft Nederlanders is vóór bouwen buiten de bebouwde kom
ma
09-04
Stralende lentedag trekt weer veel bezoekers naar NVM Open Huizen Dag
bekijk oudere nieuwsberichten...