Nieuws

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning

dinsdag 30-06-2009,

Woonplezier vaak overschaduwd door ergernissen en gebreken


Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen het eerste jaar de meeste voldoening. Ook het aanleggen van de tuin en het contact met nieuwe buren en buurtgenoten wordt door nieuwbouwkopers als plezierig ervaren. Het aanvankelijke woonplezier wordt echter vaak overschaduwd door de tijd die het vergt om de gemiddeld 23 opleveringsgebreken per woning te verhelpen.

Ook omgevingsergernissen als slechte wegen, te weinig parkeerplaatsen, bouwrommel en modder in de buurt vormen vaak een bron van ergernis. Het eigen huis is dan wel klaar, maar de directe woonomgeving is nog volop in ontwikkeling en vanzelfsprekende voorzieningen als straatverlichting, borden en wegwijzers of winkelvoorzieningen laten nog op zich wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.148 kopers van nieuwbouwwoningen *.

Duur meerwerk bron van ergernis
Een ruime meerderheid (60%) van de nieuwbouwkopers die aan het onderzoek meededen denkt met plezier terug aan het uitzoeken van zaken als de keuken, badkamer en vloeren. Daarentegen ergert 45% zich aan de hoge kosten die bouwers berekenen voor meerwerk.

Andere ergernissen zijn vertragingen, opleveringsgebreken, onzorgvuldigheden en het niet nakomen van afspraken. Uit eerder onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek al dat de kosten voor heel gewone zaken als extra stopcontacten of een dakraam vaak onverklaarbaar hoog zijn. Vereniging Eigen Huis heeft daarom een lijst opgesteld van meerwerkprijzen die kopers kunnen gebruiken bij het beoordelen van de prijzen die hun eigen bouwer rekent. Met de meerwerklijst kunnen zij beslissen of ze het meerwerk laten uitvoeren door de bouwer, door een eigen aannemer of er voor kiezen of om het helemaal zelf te doen.
Lees hier meer over meer- en minderwerk

Bouwers kunnen beter
Dat bouwers hun deskundigheid en klantvriendelijkheid kunnen verbeteren blijkt uit de rapportcijfers die kopers hen geven. Voor deskundigheid krijgt de bouwer gemiddeld een 6,8 en voor klantvriendelijkheid scoort hij een 6,3. Er valt dus nog wat te verbeteren. Steeds meer bouwers realiseren zich dat klantvriendelijkheid en een laag aantal opleveringsgebreken goed is voor hun reputatie en de financiële resultaten. In een keer goed opleveren is altijd goedkoper dan achteraf herstellen. Om de bouw en oplevering van de nieuwe woning goed te laten verlopen, vindt 85% van de nieuwbouwkopers het daarom noodzakelijk om experts in te schakelen. Om aan deze wens gehoor te geven biedt de vereniging onder andere de Eigen Huis Nieuwbouwservice en losse opleveringskeuringen aan.

Met de Eigen Huis Nieuwbouwservice wordt een groep kopers tijdens het bouwproces zowel juridisch als bouwkundig begeleid door Vereniging Eigen Huis. Een eigen webportal zorgt voor het contact met toekomstige buren en geeft ruimte voor vragen en ervaringen van kopers en antwoorden en advies van Vereniging Eigen Huis. Tijdens de bouwperiode wordt op verschillende momenten bij de deelnemende woningen een technische controle van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd door de projectbouwkundige.

De bevindingen worden op de website gepubliceerd, zodat kopers niet op de volgende kopersvergadering hoeven te wachten. Voor juridische kwesties wordt een jurist van Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Bij de oplevering wordt iedere deelnemende woning van voordeur tot vliering gecontroleerd door middel van een opleveringskeuring. Na de oplevering loopt de nieuwbouwservice nog een jaar door. Wilt u meer weten, ga dan naar de website van Eigen Huis Nieuwbouwservice.
Ga naar Eigen Huis Nieuwbouwservice

Bij een losse opleveringskeuring wordt de kwaliteit van de woning bij de sleuteloverdracht beoordeeld. Een gecertificeerd bouwkundige van Vereniging Eigen Huis loopt tijdens de oplevering mee, noteert de gebreken, geeft de koper tips over gebruik en onderhoud en zorgt dat de geconstateerde opleveringsgebreken door de bouwer in het proces-verbaal van oplevering worden opgenomen. Als de bouwer niet tot een bevredigende oplossing wil komen wordt de koper telefonisch bijgestaan door juristen van de vereniging. Wordt uw nieuwe woning binnenkort opgeleverd? Klik dan hier voor het maken van een afspraak.
Maak nu een afspraak voor een opleveringskeuring

Kopersvereniging helpt bij oplossen omgevingsergernissen
Zaken in de omgeving van de woning, zoals voldoende parkeerplaatsen, speeltuinen, winkels, scholen, openbaar vervoer etc. maken weliswaar geen deel uit van de koop van uw woning, maar zijn belangrijk om goed te regelen. In een kopersvereniging staat u sterk tegenover de projectontwikkelaar of gemeente omdat u kwesties collectief op kunt pakken. Lees hier meer over het oprichten van een kopersvereniging

Bron: Vereniging Eigen Huis


(advertentie)

Verder in het nieuws

di
15-08
Droogkokende nieuwbouwmarkt neemt ernstige vormen aan
ma
14-08
‘Schaf verhuurderheffing af om woningnood aan te pakken’
vr
11-08
100.000 extra sociale huurwoningen nodig
vr
11-08
Groen licht voor Zalmhaventoren, hoogste gebouw Nederland
di
08-08
Ongekende groei markt voor recreatiewoningen zet door
wo
02-08
Vertrouwen woningmarkt stabiel
vr
28-07
Dynamis: Marktvraag neemt af door weinig aanbod en hoge prijzen
di
25-07
Koophuizen Noord-Holland duurder dan voor crisis
ma
24-07
Koopwoningen 8 procent duurder dan vorig jaar
vr
21-07
Amsterdam wil op woongebied ‘gemengde stad’ blijven
do
20-07
Ontwikkelaars bepleiten noodplan woningbouw
di
18-07
Transactiegroei woningmarkt is eruit; prijzen blijven hoog
di
18-07
21.686 verkochte woningen in juni 2017
ma
17-07
Ondanks klein aanbod en hoge prijzen houdt huizenkoper vertrouwen
wo
12-07
Onderzoek ministerie naar kopen zonder voorbehouden
di
11-07
Europese steun voor sociale woningbouw in Amsterdam
vr
07-07
Middengroepen in de knel door huurbeleid
vr
07-07
Vraagtekens rond woningproductie Noord-Holland
di
04-07
Jonge doorstromers kopen duurdere huizen
di
04-07
“Wachttijden sociale huur moeten omlaag: versnelling in woningbouw noodzakelijk”
di
04-07
Geen hypotheek bij 17% van woningaankopen
ma
03-07
Energieplan nodig bij wonen zonder gas
do
29-06
Snelle nieuwbouw in Amersfoort: 28 eengezinswoningen binnen 6 maanden
wo
28-06
Versneld schrappen van aardgas vraagt aandacht
do
22-06
Koopwoningen 7,8 procent duurder dan één jaar eerder
do
22-06
Kadaster registreert in mei 2017 meer verkochte woningen
wo
21-06
Blog: ‘Staat onze sociale woningbouw internationaal gezien stil?’
ma
19-06
Steden nemen maatregelen tegen dure 'Blokhokken'
do
15-06
EIB: stevige groei bouwproductie houdt aan
do
15-06
Steeds minder twintigers kopen een woning
di
13-06
LET OP: veel koolmonoxidemelders zijn onveilig
ma
12-06
Zuid-Holland stuurt steviger op beschikbaarheid woningen
wo
07-06
Weer kwart miljoen minder sociale huurwoningen
wo
07-06
Corporaties bouwden slechts 12.000 woningen in 2015
di
06-06
Investeringen leiden tot minder bestedingsruimte voor nieuwbouw
vr
02-06
VEH: Behoud fiscale restschuldregeling
do
01-06
Record aantal Nederlanders verhuisd in 2016
di
30-05
Duizenden woningen nodig voor doorstroming daklozen
di
30-05
Kwart minder nieuwbouw door woningcorporaties
ma
29-05
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
bekijk oudere nieuwsberichten...