Nieuws

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning

dinsdag 30-06-2009,

Woonplezier vaak overschaduwd door ergernissen en gebreken


Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen het eerste jaar de meeste voldoening. Ook het aanleggen van de tuin en het contact met nieuwe buren en buurtgenoten wordt door nieuwbouwkopers als plezierig ervaren. Het aanvankelijke woonplezier wordt echter vaak overschaduwd door de tijd die het vergt om de gemiddeld 23 opleveringsgebreken per woning te verhelpen.

Ook omgevingsergernissen als slechte wegen, te weinig parkeerplaatsen, bouwrommel en modder in de buurt vormen vaak een bron van ergernis. Het eigen huis is dan wel klaar, maar de directe woonomgeving is nog volop in ontwikkeling en vanzelfsprekende voorzieningen als straatverlichting, borden en wegwijzers of winkelvoorzieningen laten nog op zich wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.148 kopers van nieuwbouwwoningen *.

Duur meerwerk bron van ergernis
Een ruime meerderheid (60%) van de nieuwbouwkopers die aan het onderzoek meededen denkt met plezier terug aan het uitzoeken van zaken als de keuken, badkamer en vloeren. Daarentegen ergert 45% zich aan de hoge kosten die bouwers berekenen voor meerwerk.

Andere ergernissen zijn vertragingen, opleveringsgebreken, onzorgvuldigheden en het niet nakomen van afspraken. Uit eerder onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek al dat de kosten voor heel gewone zaken als extra stopcontacten of een dakraam vaak onverklaarbaar hoog zijn. Vereniging Eigen Huis heeft daarom een lijst opgesteld van meerwerkprijzen die kopers kunnen gebruiken bij het beoordelen van de prijzen die hun eigen bouwer rekent. Met de meerwerklijst kunnen zij beslissen of ze het meerwerk laten uitvoeren door de bouwer, door een eigen aannemer of er voor kiezen of om het helemaal zelf te doen.
Lees hier meer over meer- en minderwerk

Bouwers kunnen beter
Dat bouwers hun deskundigheid en klantvriendelijkheid kunnen verbeteren blijkt uit de rapportcijfers die kopers hen geven. Voor deskundigheid krijgt de bouwer gemiddeld een 6,8 en voor klantvriendelijkheid scoort hij een 6,3. Er valt dus nog wat te verbeteren. Steeds meer bouwers realiseren zich dat klantvriendelijkheid en een laag aantal opleveringsgebreken goed is voor hun reputatie en de financiële resultaten. In een keer goed opleveren is altijd goedkoper dan achteraf herstellen. Om de bouw en oplevering van de nieuwe woning goed te laten verlopen, vindt 85% van de nieuwbouwkopers het daarom noodzakelijk om experts in te schakelen. Om aan deze wens gehoor te geven biedt de vereniging onder andere de Eigen Huis Nieuwbouwservice en losse opleveringskeuringen aan.

Met de Eigen Huis Nieuwbouwservice wordt een groep kopers tijdens het bouwproces zowel juridisch als bouwkundig begeleid door Vereniging Eigen Huis. Een eigen webportal zorgt voor het contact met toekomstige buren en geeft ruimte voor vragen en ervaringen van kopers en antwoorden en advies van Vereniging Eigen Huis. Tijdens de bouwperiode wordt op verschillende momenten bij de deelnemende woningen een technische controle van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd door de projectbouwkundige.

De bevindingen worden op de website gepubliceerd, zodat kopers niet op de volgende kopersvergadering hoeven te wachten. Voor juridische kwesties wordt een jurist van Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Bij de oplevering wordt iedere deelnemende woning van voordeur tot vliering gecontroleerd door middel van een opleveringskeuring. Na de oplevering loopt de nieuwbouwservice nog een jaar door. Wilt u meer weten, ga dan naar de website van Eigen Huis Nieuwbouwservice.
Ga naar Eigen Huis Nieuwbouwservice

Bij een losse opleveringskeuring wordt de kwaliteit van de woning bij de sleuteloverdracht beoordeeld. Een gecertificeerd bouwkundige van Vereniging Eigen Huis loopt tijdens de oplevering mee, noteert de gebreken, geeft de koper tips over gebruik en onderhoud en zorgt dat de geconstateerde opleveringsgebreken door de bouwer in het proces-verbaal van oplevering worden opgenomen. Als de bouwer niet tot een bevredigende oplossing wil komen wordt de koper telefonisch bijgestaan door juristen van de vereniging. Wordt uw nieuwe woning binnenkort opgeleverd? Klik dan hier voor het maken van een afspraak.
Maak nu een afspraak voor een opleveringskeuring

Kopersvereniging helpt bij oplossen omgevingsergernissen
Zaken in de omgeving van de woning, zoals voldoende parkeerplaatsen, speeltuinen, winkels, scholen, openbaar vervoer etc. maken weliswaar geen deel uit van de koop van uw woning, maar zijn belangrijk om goed te regelen. In een kopersvereniging staat u sterk tegenover de projectontwikkelaar of gemeente omdat u kwesties collectief op kunt pakken. Lees hier meer over het oprichten van een kopersvereniging

Bron: Vereniging Eigen Huis


(advertentie)

Verder in het nieuws

di
13-02
Regionale verschillen huizenprijzen
ma
12-02
Energiebus helpt huurders besparen
vr
09-02
Koopwoningmarkt opgesloten in eigen succes?
vr
09-02
Prijzen in vrije huursector blijven stijgen, ondanks meer nieuwbouw
wo
07-02
Verkoop nieuwbouwwoningen stijgt
di
06-02
Woningnood loopt verder op
ma
05-02
Corporaties en bouwers komen met ideeën voor verduurzaming
do
01-02
Voorgestelde regulering leidt tot minder middenhuur
wo
31-01
50PLUS in actie voor referendum over wet Hillen
di
30-01
Hoogste aantal nieuwbouwwoningen in acht jaar
vr
26-01
NAM moet ook zonder verkoop vergoeden
vr
26-01
Verplichte gasaansluiting nog dit jaar verdwenen
vr
26-01
Grote regionale verschillen bij herstel woningmarkt
do
25-01
Bouwkundig voorbehoud standaard in koopcontract
wo
24-01
Einde aan verwarring rond energielabels
di
23-01
2017 topjaar woningmarkt: koopsom stijgt met 8% en 12,6% woningen meer verkocht
vr
19-01
Woningtransacties 2017 naar nieuw record
wo
17-01
Kadaster registreert in december 2017 meer verkochte woningen
di
16-01
Te weinig oog voor huurders aardbevingsgebied
ma
15-01
Nieuwbouw aardgasvrij!
vr
12-01
Consument ziet ten onrechte zeepbelvorming op Nederlandse woningmarkt
vr
12-01
Woningtekort loopt tot in 2018 verder op
do
11-01
Woningmarkt gevangen tussen grote vraag en slinkend aanbod
wo
10-01
Tevredener bij goede binding met de buurt
ma
08-01
Wil om huis te kopen groot, consument ziet beren op de weg
wo
03-01
Huiseigenaren laten massaal geld liggen bij nieuwe rente hypotheek
ma
01-01
Nieuwbouwwijzer wenst u het allerbeste voor 2018!
wo
20-12
Recordaantal nieuwbouwwoningen verkocht
di
19-12
Kadaster registreert in november 2017 meer verkochte woningen
ma
18-12
Toch geen overgangstermijn hypotheken in 2018
vr
15-12
Vertraging bouwprojecten door personeelstekorten
vr
15-12
‘Vloek van het hoogste bod’ richt zich ten onrechte op makelaars
do
14-12
Kamer vraagt nieuw actieplan studentenhuisvesting
wo
13-12
Geen extra maand voor hypotheekaanvragen
vr
08-12
VNG bepleit aardgasverbod voor nieuwbouw
do
07-12
Is uw nieuwbouwhuis straks circulair?
wo
06-12
Rijk moet regie houden bij woningbouw
vr
01-12
Hoogte ozb verschilt sterk per gemeente
do
30-11
Wonen in een getransformeerd pand (nieuwe stijl)
di
28-11
Woningverkoper maakt gemiddeld 32 duizend euro winst
bekijk oudere nieuwsberichten...