Nieuws

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning

dinsdag 30-06-2009,

Woonplezier vaak overschaduwd door ergernissen en gebreken


Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen het eerste jaar de meeste voldoening. Ook het aanleggen van de tuin en het contact met nieuwe buren en buurtgenoten wordt door nieuwbouwkopers als plezierig ervaren. Het aanvankelijke woonplezier wordt echter vaak overschaduwd door de tijd die het vergt om de gemiddeld 23 opleveringsgebreken per woning te verhelpen.

Ook omgevingsergernissen als slechte wegen, te weinig parkeerplaatsen, bouwrommel en modder in de buurt vormen vaak een bron van ergernis. Het eigen huis is dan wel klaar, maar de directe woonomgeving is nog volop in ontwikkeling en vanzelfsprekende voorzieningen als straatverlichting, borden en wegwijzers of winkelvoorzieningen laten nog op zich wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.148 kopers van nieuwbouwwoningen *.

Duur meerwerk bron van ergernis
Een ruime meerderheid (60%) van de nieuwbouwkopers die aan het onderzoek meededen denkt met plezier terug aan het uitzoeken van zaken als de keuken, badkamer en vloeren. Daarentegen ergert 45% zich aan de hoge kosten die bouwers berekenen voor meerwerk.

Andere ergernissen zijn vertragingen, opleveringsgebreken, onzorgvuldigheden en het niet nakomen van afspraken. Uit eerder onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek al dat de kosten voor heel gewone zaken als extra stopcontacten of een dakraam vaak onverklaarbaar hoog zijn. Vereniging Eigen Huis heeft daarom een lijst opgesteld van meerwerkprijzen die kopers kunnen gebruiken bij het beoordelen van de prijzen die hun eigen bouwer rekent. Met de meerwerklijst kunnen zij beslissen of ze het meerwerk laten uitvoeren door de bouwer, door een eigen aannemer of er voor kiezen of om het helemaal zelf te doen.
Lees hier meer over meer- en minderwerk

Bouwers kunnen beter
Dat bouwers hun deskundigheid en klantvriendelijkheid kunnen verbeteren blijkt uit de rapportcijfers die kopers hen geven. Voor deskundigheid krijgt de bouwer gemiddeld een 6,8 en voor klantvriendelijkheid scoort hij een 6,3. Er valt dus nog wat te verbeteren. Steeds meer bouwers realiseren zich dat klantvriendelijkheid en een laag aantal opleveringsgebreken goed is voor hun reputatie en de financiële resultaten. In een keer goed opleveren is altijd goedkoper dan achteraf herstellen. Om de bouw en oplevering van de nieuwe woning goed te laten verlopen, vindt 85% van de nieuwbouwkopers het daarom noodzakelijk om experts in te schakelen. Om aan deze wens gehoor te geven biedt de vereniging onder andere de Eigen Huis Nieuwbouwservice en losse opleveringskeuringen aan.

Met de Eigen Huis Nieuwbouwservice wordt een groep kopers tijdens het bouwproces zowel juridisch als bouwkundig begeleid door Vereniging Eigen Huis. Een eigen webportal zorgt voor het contact met toekomstige buren en geeft ruimte voor vragen en ervaringen van kopers en antwoorden en advies van Vereniging Eigen Huis. Tijdens de bouwperiode wordt op verschillende momenten bij de deelnemende woningen een technische controle van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd door de projectbouwkundige.

De bevindingen worden op de website gepubliceerd, zodat kopers niet op de volgende kopersvergadering hoeven te wachten. Voor juridische kwesties wordt een jurist van Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Bij de oplevering wordt iedere deelnemende woning van voordeur tot vliering gecontroleerd door middel van een opleveringskeuring. Na de oplevering loopt de nieuwbouwservice nog een jaar door. Wilt u meer weten, ga dan naar de website van Eigen Huis Nieuwbouwservice.
Ga naar Eigen Huis Nieuwbouwservice

Bij een losse opleveringskeuring wordt de kwaliteit van de woning bij de sleuteloverdracht beoordeeld. Een gecertificeerd bouwkundige van Vereniging Eigen Huis loopt tijdens de oplevering mee, noteert de gebreken, geeft de koper tips over gebruik en onderhoud en zorgt dat de geconstateerde opleveringsgebreken door de bouwer in het proces-verbaal van oplevering worden opgenomen. Als de bouwer niet tot een bevredigende oplossing wil komen wordt de koper telefonisch bijgestaan door juristen van de vereniging. Wordt uw nieuwe woning binnenkort opgeleverd? Klik dan hier voor het maken van een afspraak.
Maak nu een afspraak voor een opleveringskeuring

Kopersvereniging helpt bij oplossen omgevingsergernissen
Zaken in de omgeving van de woning, zoals voldoende parkeerplaatsen, speeltuinen, winkels, scholen, openbaar vervoer etc. maken weliswaar geen deel uit van de koop van uw woning, maar zijn belangrijk om goed te regelen. In een kopersvereniging staat u sterk tegenover de projectontwikkelaar of gemeente omdat u kwesties collectief op kunt pakken. Lees hier meer over het oprichten van een kopersvereniging

Bron: Vereniging Eigen Huis


(advertentie)

Verder in het nieuws

vr
08-12
VNG bepleit aardgasverbod voor nieuwbouw
do
07-12
Is uw nieuwbouwhuis straks circulair?
wo
06-12
Rijk moet regie houden bij woningbouw
vr
01-12
Hoogte ozb verschilt sterk per gemeente
do
30-11
Wonen in een getransformeerd pand (nieuwe stijl)
di
28-11
Woningverkoper maakt gemiddeld 32 duizend euro winst
ma
27-11
‘Gebiedsgerichte aanpak om nieuwbouw en verduurzaming te versnellen’
vr
24-11
Energierekening stijgt flink door belastingen
vr
24-11
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
do
23-11
Ministerie neemt regie woningbouw
wo
22-11
Te hoge stookkosten bij blokverwarming
wo
22-11
Grootste prijsstijging koopwoningen sinds begin 2002
di
21-11
Oktober weer prima maand voor de woningmarkt
vr
17-11
Ook ACM vindt energienota te onduidelijk
do
16-11
Wethouders willen meer kunnen doen tegen huisjesmelkers
di
14-11
Huren vrije sector onbetaalbaar voor middeninkomens
di
14-11
8 duizend woningen door transformaties van gebouwen
ma
13-11
Huizenkopers blijven hoopvol
di
08-11
Ouderen slecht voorbereid op zelfstandig wonen
vr
03-11
Kortste verkooptijd, sterke prijsstijging maar 10% minder transacties in regio Amsterdam
do
02-11
Stabiliserende tendensen op de (nieuwbouw)koopwoningmarkt
di
31-10
Kwart van de huurders heeft te weinig geld
di
31-10
Eigenaren vaker tevreden met woning dan huurders
ma
30-10
Ollongren nieuwe 'minister' voor Wonen
do
26-10
Provincie Noord-Holland en Bouwend Nederland pakken samen knelpunten woningbouw aan
wo
25-10
Duurzame renovatie zonder veel getimmer en rommel in huis
ma
23-10
Nieuwe records voor koopsom en woningtransacties in het derde kwartaal 2017
wo
18-10
Kadaster registreert in september minder verkochte woningen
di
17-10
Studenten blijven langer en vaker thuis wonen
ma
16-10
Toekomst salderingsregeling na 2020 onduidelijk
vr
13-10
Meldpunt voor benadeelde nieuwbouwkopers
vr
13-10
Woningprijzen in de stad gaan door het dak
vr
13-10
Nieuwbouw in nabije toekomst zonder aardgas
do
12-10
Energienota hard omhoog door belastingstijgingen
do
12-10
Regeerakkoord pakt slecht uit voor huurders en woningzoekenden
di
10-10
Regionale verschillen jonge koopstarters
ma
09-10
Gevolgen coalitieakkoord voor huiseigenaren
ma
09-10
Nieuw kabinet snijdt fors in hypotheekrenteaftrek
vr
06-10
Aedes: ‘100 miljoen voor verduurzaming veel te mager’
wo
04-10
Interesse voor een ‘nieuwe’ eigen woning groot
bekijk oudere nieuwsberichten...