Nieuws

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning

dinsdag 30-06-2009,

Woonplezier vaak overschaduwd door ergernissen en gebreken


Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen het eerste jaar de meeste voldoening. Ook het aanleggen van de tuin en het contact met nieuwe buren en buurtgenoten wordt door nieuwbouwkopers als plezierig ervaren. Het aanvankelijke woonplezier wordt echter vaak overschaduwd door de tijd die het vergt om de gemiddeld 23 opleveringsgebreken per woning te verhelpen.

Ook omgevingsergernissen als slechte wegen, te weinig parkeerplaatsen, bouwrommel en modder in de buurt vormen vaak een bron van ergernis. Het eigen huis is dan wel klaar, maar de directe woonomgeving is nog volop in ontwikkeling en vanzelfsprekende voorzieningen als straatverlichting, borden en wegwijzers of winkelvoorzieningen laten nog op zich wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.148 kopers van nieuwbouwwoningen *.

Duur meerwerk bron van ergernis
Een ruime meerderheid (60%) van de nieuwbouwkopers die aan het onderzoek meededen denkt met plezier terug aan het uitzoeken van zaken als de keuken, badkamer en vloeren. Daarentegen ergert 45% zich aan de hoge kosten die bouwers berekenen voor meerwerk.

Andere ergernissen zijn vertragingen, opleveringsgebreken, onzorgvuldigheden en het niet nakomen van afspraken. Uit eerder onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek al dat de kosten voor heel gewone zaken als extra stopcontacten of een dakraam vaak onverklaarbaar hoog zijn. Vereniging Eigen Huis heeft daarom een lijst opgesteld van meerwerkprijzen die kopers kunnen gebruiken bij het beoordelen van de prijzen die hun eigen bouwer rekent. Met de meerwerklijst kunnen zij beslissen of ze het meerwerk laten uitvoeren door de bouwer, door een eigen aannemer of er voor kiezen of om het helemaal zelf te doen.
Lees hier meer over meer- en minderwerk

Bouwers kunnen beter
Dat bouwers hun deskundigheid en klantvriendelijkheid kunnen verbeteren blijkt uit de rapportcijfers die kopers hen geven. Voor deskundigheid krijgt de bouwer gemiddeld een 6,8 en voor klantvriendelijkheid scoort hij een 6,3. Er valt dus nog wat te verbeteren. Steeds meer bouwers realiseren zich dat klantvriendelijkheid en een laag aantal opleveringsgebreken goed is voor hun reputatie en de financiële resultaten. In een keer goed opleveren is altijd goedkoper dan achteraf herstellen. Om de bouw en oplevering van de nieuwe woning goed te laten verlopen, vindt 85% van de nieuwbouwkopers het daarom noodzakelijk om experts in te schakelen. Om aan deze wens gehoor te geven biedt de vereniging onder andere de Eigen Huis Nieuwbouwservice en losse opleveringskeuringen aan.

Met de Eigen Huis Nieuwbouwservice wordt een groep kopers tijdens het bouwproces zowel juridisch als bouwkundig begeleid door Vereniging Eigen Huis. Een eigen webportal zorgt voor het contact met toekomstige buren en geeft ruimte voor vragen en ervaringen van kopers en antwoorden en advies van Vereniging Eigen Huis. Tijdens de bouwperiode wordt op verschillende momenten bij de deelnemende woningen een technische controle van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd door de projectbouwkundige.

De bevindingen worden op de website gepubliceerd, zodat kopers niet op de volgende kopersvergadering hoeven te wachten. Voor juridische kwesties wordt een jurist van Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Bij de oplevering wordt iedere deelnemende woning van voordeur tot vliering gecontroleerd door middel van een opleveringskeuring. Na de oplevering loopt de nieuwbouwservice nog een jaar door. Wilt u meer weten, ga dan naar de website van Eigen Huis Nieuwbouwservice.
Ga naar Eigen Huis Nieuwbouwservice

Bij een losse opleveringskeuring wordt de kwaliteit van de woning bij de sleuteloverdracht beoordeeld. Een gecertificeerd bouwkundige van Vereniging Eigen Huis loopt tijdens de oplevering mee, noteert de gebreken, geeft de koper tips over gebruik en onderhoud en zorgt dat de geconstateerde opleveringsgebreken door de bouwer in het proces-verbaal van oplevering worden opgenomen. Als de bouwer niet tot een bevredigende oplossing wil komen wordt de koper telefonisch bijgestaan door juristen van de vereniging. Wordt uw nieuwe woning binnenkort opgeleverd? Klik dan hier voor het maken van een afspraak.
Maak nu een afspraak voor een opleveringskeuring

Kopersvereniging helpt bij oplossen omgevingsergernissen
Zaken in de omgeving van de woning, zoals voldoende parkeerplaatsen, speeltuinen, winkels, scholen, openbaar vervoer etc. maken weliswaar geen deel uit van de koop van uw woning, maar zijn belangrijk om goed te regelen. In een kopersvereniging staat u sterk tegenover de projectontwikkelaar of gemeente omdat u kwesties collectief op kunt pakken. Lees hier meer over het oprichten van een kopersvereniging

Bron: Vereniging Eigen Huis


(advertentie)

Verder in het nieuws

do
22-06
Koopwoningen 7,8 procent duurder dan één jaar eerder
do
22-06
Kadaster registreert in mei 2017 meer verkochte woningen
wo
21-06
Blog: ‘Staat onze sociale woningbouw internationaal gezien stil?’
ma
19-06
Steden nemen maatregelen tegen dure 'Blokhokken'
do
15-06
EIB: stevige groei bouwproductie houdt aan
do
15-06
Steeds minder twintigers kopen een woning
di
13-06
LET OP: veel koolmonoxidemelders zijn onveilig
ma
12-06
Zuid-Holland stuurt steviger op beschikbaarheid woningen
wo
07-06
Weer kwart miljoen minder sociale huurwoningen
wo
07-06
Corporaties bouwden slechts 12.000 woningen in 2015
di
06-06
Investeringen leiden tot minder bestedingsruimte voor nieuwbouw
vr
02-06
VEH: Behoud fiscale restschuldregeling
do
01-06
Record aantal Nederlanders verhuisd in 2016
di
30-05
Duizenden woningen nodig voor doorstroming daklozen
di
30-05
Kwart minder nieuwbouw door woningcorporaties
ma
29-05
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
wo
24-05
Koopwoningen 7,4 procent duurder
wo
24-05
Ruim 10 procent meer makelaars sinds 2010
wo
24-05
Energienota’s moeten beter
wo
24-05
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
di
23-05
Bouw biedt 40.000 nieuwe vakmensen werkgarantie
vr
19-05
Vergunde bouwsom naar hoogtepunt
vr
19-05
Huis verkopen in bevingsgebied duurt relatief lang
do
18-05
Kadaster registreert in april 2017 meer verkochte woningen
wo
17-05
Grote verschillen in regionale cijfers woningmarkt
ma
15-05
Verschillen in bouwleges nog steeds groot en onvergelijkbaar
ma
15-05
Senioren van nu willen niet ‘sneu’ wonen
vr
12-05
Sociale huren stijgen minder hard
wo
10-05
NEPROM: 'eenzijdige oplossing van DNB voor woningmarkt grote steden'
di
09-05
Te weinig aanbod betaalbare huurwoningen
vr
05-05
Voorkom dat zelfbouwwijk attractie wordt
vr
05-05
College: Meldplicht voor verhuurders Airbnb
do
04-05
Kwart corporaties haalt doelstelling energiebesparing niet
wo
03-05
Vastgoedmarkt doet het over bijna gehele linie beter, met gunstige vooruitzichten
wo
26-04
Amsterdammers willen meer sociale huurwoningen
wo
26-04
Grootste prijsstijging koopwoningen in 15 jaar
ma
24-04
Woonagenda pleit voor nieuwbouw en huurmatiging
vr
21-04
Laagste inkomens dragen hoogste lasten klimaatbeleid
wo
19-04
Kadaster registreert in maart 2017 meer verkochte woningen
vr
14-04
Woningaanbod daalt hard door enorme vraag
bekijk oudere nieuwsberichten...