Nieuws

Keurmerk als bescherming tegen malafide bouwers

dinsdag 27-05-2014,

Om de consument te beschermen tegen wantoestanden bij verbouwingen en malafide bouwbedrijven en leveranciers is de nieuwe onafhankelijke Stichting Keurmerk Vast en Zeker aan Huis opgericht.

De stichting wil in de komende maanden minstens 1500 van de naar schatting 3000 fabrikanten, leveranciers en montagebedrijven in de branche verenigen. Grote bouwbedrijven hebben zich al achter het initiatief geschaard. Door de strenge algemene voorwaarden die aan het nieuwe keurmerk zijn verbonden worden malafide bedrijven geweerd en krijgen consumenten meer bescherming.

Initiatiefnemer en voorzitter Wim Spaan verbaasde zich erover dat voor deze branche nog geen keurmerk bestond. Dit ondanks het feit dat het bij programma's als Kassa en TROS Radar en organisaties als de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis klachten regent over fout gelopen verbouwingen, bedrijven die na klachten failliet gaan of te hoge voorschotten die mensen moeten betalen. "Al die klachten vormen slechts het topje van de ijsberg. Er zijn zoveel bedrijven die de boel belazeren. Het gaat soms om regelrechte maffiapraktijken. Gelukkig zijn er ook goede bedrijven. Die kunnen zich met dit keurmerk onderscheiden," aldus Spaan.

Zelf werd hij enkele jaren geleden slachtoffer van een bedrijf dat de nieuwe deuren en kozijnen van zijn woning slecht had opgeleverd. Hij moest 2 jaar procederen, was meer dan 5000 euro aan advocaatkosten kwijt, maar won uiteindelijk zijn zaak. Spaan: "Ze gaan ervan uit dat je dat niet doet, maar ik ben tot het einde doorgegaan. Uiteindelijk heeft het me ertoe gebracht dit keurmerk op te zetten". Hij wordt in de nieuwe stichting bijgestaan door diverse bestuursleden, onder wie een advocaat en een bouwkundige.

Bedrijven die het Keurmerk Vast en Zeker aan Huis voeren mogen maximaal 30 procent van de totaalprijs aan voorschot vragen. Het te verrichten werk moet vooraf duidelijk omschreven worden. Ook het tijdstip van uitvoering, de oplevering, de prijs en de wijze van betaling moeten duidelijk worden vastgelegd in een overeenkomst. Als iets niet kan of onjuist is, moet de ondernemer de klant daar op wijzen. Klachten kunnen eerst voorgelegd worden aan een bemiddelingscommissie, daarna eventueel aan een geschillencommissie, die een bindend advies uitbrengt.

Bron: NVM


(advertentie)

Verder in het nieuws

vr
10-08
Woningaanbod op koopwoningmarkt steeds nijpender
do
09-08
Aanbod sociale huurwoningen steden fors gedaald
di
07-08
Ouderen overwegen vaker een verhuizing
ma
06-08
'Buitenlandse studenten makkelijke prooi voor huisjesmelkers'
do
02-08
Steeds meer huurwoningen in handen van beleggers
wo
01-08
Woning verkopen? Juli en december beste maanden
vr
27-07
Noord-Holland en Bouwend Nederland zetten in op circulair bouwen
di
24-07
Prijzen op recordhoogte, krapte op woningmarkt
di
24-07
Steeds meer bewoners 4 grote steden verlaten hun stad
ma
23-07
Veel startende huurders tussen wal en schip
wo
18-07
Regio Holland boven Amsterdam wil snel 40.000 extra woningen bouwen
wo
18-07
Ouderen blijven relatief veel huizen kopen
di
17-07
Steden vragen VN om hulp tegen oververhitte woningmarkt
vr
13-07
Nederlandse huizenprijzen stijgen harder dan Europees gemiddelde
do
12-07
Stemming woningmarkt negatief door hoge prijzen en aanbodtekort
wo
11-07
Akkoord: geplande nieuwbouw zo mogelijk zonder aardgas
di
10-07
Kopers in krappe woningmarkten zien niet vaker af van voorbehouden
vr
06-07
Het dilemma van de bouwondernemer: gasloze nieuwbouw of aansturen op meer innovatie?
di
03-07
Recordaantal meters kantoorruimte gesloopt en herbestemd naar woningen
ma
02-07
Steeds meer bewoners vier grote steden verlaten hun stad
vr
29-06
Minder mensen verhuisd in eerste kwartaal 2018
do
28-06
Tekort seniorenwoningen vraagt om regie
wo
27-06
VEH: Te weinig parkeerplekken bij nieuwbouw
ma
25-06
Prijzen koopwoningen op hoogste niveau ooit
ma
25-06
VEH: Klimaatakkoord moet haalbaar en betaalbaar zijn
wo
20-06
Minder woningen verkocht, meer hypotheken verstrekt
di
19-06
Amsterdammers wonen het krapst
ma
18-06
Energieprijzen per 1 juli omhoog
do
14-06
Woningtekort: hoe kom je van zorg tot een aanpak?
do
14-06
Aantal huisuitzettingen bij woningcorporaties weer lager
wo
13-06
VEH: vertrouwen in woningmarkt nadert omslagpunt
wo
13-06
Groningse huurders voelen zich speelbal van kabinet
vr
08-06
VEH: Steeds meer gebreken in nieuwbouwwoningen
do
07-06
Wonen langs de snelweg blijft in trek
do
07-06
Nieuw plan voor ‘passend wonen’ lost woningtekort niet op
di
05-06
Kamer wil noodstop op extreme huurprijzen vrije sector
ma
04-06
Amsterdamse huishoudens hebben minder woonoppervlakte
ma
04-06
71.000 bezoekers zien een herboren bouwsector
wo
30-05
CDA en D66 voor tijdelijke regulering vrije huursector
di
29-05
Meer mensen negatief over koopwoningmarkt
bekijk oudere nieuwsberichten...