Nieuws

Keurmerk als bescherming tegen malafide bouwers

dinsdag 27-05-2014,

Om de consument te beschermen tegen wantoestanden bij verbouwingen en malafide bouwbedrijven en leveranciers is de nieuwe onafhankelijke Stichting Keurmerk Vast en Zeker aan Huis opgericht.

De stichting wil in de komende maanden minstens 1500 van de naar schatting 3000 fabrikanten, leveranciers en montagebedrijven in de branche verenigen. Grote bouwbedrijven hebben zich al achter het initiatief geschaard. Door de strenge algemene voorwaarden die aan het nieuwe keurmerk zijn verbonden worden malafide bedrijven geweerd en krijgen consumenten meer bescherming.

Initiatiefnemer en voorzitter Wim Spaan verbaasde zich erover dat voor deze branche nog geen keurmerk bestond. Dit ondanks het feit dat het bij programma's als Kassa en TROS Radar en organisaties als de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis klachten regent over fout gelopen verbouwingen, bedrijven die na klachten failliet gaan of te hoge voorschotten die mensen moeten betalen. "Al die klachten vormen slechts het topje van de ijsberg. Er zijn zoveel bedrijven die de boel belazeren. Het gaat soms om regelrechte maffiapraktijken. Gelukkig zijn er ook goede bedrijven. Die kunnen zich met dit keurmerk onderscheiden," aldus Spaan.

Zelf werd hij enkele jaren geleden slachtoffer van een bedrijf dat de nieuwe deuren en kozijnen van zijn woning slecht had opgeleverd. Hij moest 2 jaar procederen, was meer dan 5000 euro aan advocaatkosten kwijt, maar won uiteindelijk zijn zaak. Spaan: "Ze gaan ervan uit dat je dat niet doet, maar ik ben tot het einde doorgegaan. Uiteindelijk heeft het me ertoe gebracht dit keurmerk op te zetten". Hij wordt in de nieuwe stichting bijgestaan door diverse bestuursleden, onder wie een advocaat en een bouwkundige.

Bedrijven die het Keurmerk Vast en Zeker aan Huis voeren mogen maximaal 30 procent van de totaalprijs aan voorschot vragen. Het te verrichten werk moet vooraf duidelijk omschreven worden. Ook het tijdstip van uitvoering, de oplevering, de prijs en de wijze van betaling moeten duidelijk worden vastgelegd in een overeenkomst. Als iets niet kan of onjuist is, moet de ondernemer de klant daar op wijzen. Klachten kunnen eerst voorgelegd worden aan een bemiddelingscommissie, daarna eventueel aan een geschillencommissie, die een bindend advies uitbrengt.

Bron: NVM


(advertentie)

Verder in het nieuws

vr
22-12
Nieuwbouwwijzer wenst u fijne feestdagen en het allerbeste voor 2018!
vr
15-12
Vertraging bouwprojecten door personeelstekorten
vr
15-12
‘Vloek van het hoogste bod’ richt zich ten onrechte op makelaars
do
14-12
Kamer vraagt nieuw actieplan studentenhuisvesting
wo
13-12
Geen extra maand voor hypotheekaanvragen
vr
08-12
VNG bepleit aardgasverbod voor nieuwbouw
do
07-12
Is uw nieuwbouwhuis straks circulair?
wo
06-12
Rijk moet regie houden bij woningbouw
vr
01-12
Hoogte ozb verschilt sterk per gemeente
do
30-11
Wonen in een getransformeerd pand (nieuwe stijl)
di
28-11
Woningverkoper maakt gemiddeld 32 duizend euro winst
ma
27-11
‘Gebiedsgerichte aanpak om nieuwbouw en verduurzaming te versnellen’
vr
24-11
Energierekening stijgt flink door belastingen
vr
24-11
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
do
23-11
Ministerie neemt regie woningbouw
wo
22-11
Te hoge stookkosten bij blokverwarming
wo
22-11
Grootste prijsstijging koopwoningen sinds begin 2002
di
21-11
Oktober weer prima maand voor de woningmarkt
vr
17-11
Ook ACM vindt energienota te onduidelijk
do
16-11
Wethouders willen meer kunnen doen tegen huisjesmelkers
di
14-11
Huren vrije sector onbetaalbaar voor middeninkomens
di
14-11
8 duizend woningen door transformaties van gebouwen
ma
13-11
Huizenkopers blijven hoopvol
di
08-11
Ouderen slecht voorbereid op zelfstandig wonen
vr
03-11
Kortste verkooptijd, sterke prijsstijging maar 10% minder transacties in regio Amsterdam
do
02-11
Stabiliserende tendensen op de (nieuwbouw)koopwoningmarkt
di
31-10
Kwart van de huurders heeft te weinig geld
di
31-10
Eigenaren vaker tevreden met woning dan huurders
ma
30-10
Ollongren nieuwe 'minister' voor Wonen
do
26-10
Provincie Noord-Holland en Bouwend Nederland pakken samen knelpunten woningbouw aan
wo
25-10
Duurzame renovatie zonder veel getimmer en rommel in huis
ma
23-10
Nieuwe records voor koopsom en woningtransacties in het derde kwartaal 2017
wo
18-10
Kadaster registreert in september minder verkochte woningen
di
17-10
Studenten blijven langer en vaker thuis wonen
ma
16-10
Toekomst salderingsregeling na 2020 onduidelijk
vr
13-10
Meldpunt voor benadeelde nieuwbouwkopers
vr
13-10
Woningprijzen in de stad gaan door het dak
vr
13-10
Nieuwbouw in nabije toekomst zonder aardgas
do
12-10
Energienota hard omhoog door belastingstijgingen
do
12-10
Regeerakkoord pakt slecht uit voor huurders en woningzoekenden
bekijk oudere nieuwsberichten...