Nieuws

Huisvestingswet 2014: wat is daarin geregeld?

woensdag 04-06-2014,

 

De nieuwe Huisvestingswet biedt gemeenten beperkte mogelijkheden om regels te stellen voor woonruimteverdeling.

Wat is het doel van de Huisvestingswet 2014?
Met de Huisvestingswet kunnen gemeenten sturen in de woonruimteverdeling en de samenstelling van de woningvoorraad. In dit dossier gaat het alleen over de woonruimteverdeling omdat vooral dat onderdeel relevant is voor woningcorporaties.

Onderliggende gedachte van de Huisvestingswet is de keuzevrijheid van woningzoekenden. Zij moeten zelf kunnen kiezen waar ze willen wonen. Alleen wegens zwaarwegende redenen mag een gemeente dit grondrecht van vrije vestiging beperken met toewijzingsregels . De Huisvestingswet zegt het zo: toewijzingsregels zijn alleen mogelijk voor ‘zover noodzakelijk en geschikt om de onevenwichtige en onrechtvaardige effecten van schaarste te bestrijden’.

Als gemeenten toewijzingsregels willen hanteren, moeten zij een huisvestingsverordening vaststellen waarin is geregeld in welke gevallen een huisvestingsvergunning nodig is. Gemeenten kunnen daarover geen convenanten meer sluiten met corporaties. De gemeente is verplicht alle relevante partijen, waaronder woningcorporaties, te betrekken bij het maken van de verordening.

Waarom is een nieuwe Huisvestingswet nodig?
De Huisvestingswet 2014 vervangt de wet uit 1992. Net als in de oude wet is schaarste nog steeds het motief voor toewijzingsregels. Nieuw is dat een gemeente de schaarste moet onderbouwen. Het idee daarachter is dat schaarste op zichzelf niet is op te lossen met woonruimteverdeling. Dat vraagt om een breder pakket aan maatregelen.

Daarom ook mag een gemeente in de nieuwe situatie een huisvestingsverordening voor maximaal 4 jaar vaststellen. In die periode is het de bedoeling dat een gemeente de structurele problemen op de woningmarkt aanpakt. Als dat niet of onvoldoende lukt, dan kan de gemeenteraad na 4 jaar opnieuw een verordening vaststellen. De bedoeling is zo lokaal de politieke verantwoordelijkheid voor de woningmarkt te versterken.

Geeft de Huisvestingswet voorrang aan mensen uit de eigen omgeving?
Ja, maar alleen in heel specifieke situaties. De wet onderscheidt drie soorten schaarste:

  • schaarste aan goedkope woningen in het algemeen,
  • schaarste aan woonruimte met specifieke voorzieningen – bijvoorbeeld voor ouderen en gehandicapten
  • schaarste aan woonruimte voor de huidige inwoners van een gemeente.

 

In de Huisvestingswet is het nog steeds mogelijk om voorrang te geven aan woningzoekenden met een economische of maatschappelijke binding aan een gemeente. Een gemeente kan met huisvestingsvergunningen in 50 procent van de gevallen waar sprake is van schaarste voorrang geven aan mensen met binding aan de regio. De helft van dat percentage mag met voorrang gaan naar lokale woningzoekenden. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld met een corporatie starterswoningen realiseren en die bij voorrang aan starters uit de gemeente verhuren. Of huurwoningen voor ouderen realiseren en deze eerst aan ouderen uit de eigen gemeente aanbieden. In het laatste geval kan het ook gaan om vrije-sectorhuurwoningen.

Voor welke woningen mag de gemeente toewijzingsregels vaststellen?
Een gemeente mag toewijzingsregels vaststellen voor de goedkope huurwoningenvoorraad. De nieuwe Huisvestingswet stelt geen vaste huurprijsgrenzen meer. Gemeenten mogen zelf bepalen wat de goedkope, en dus vergunningplichtige, voorraad is. Koopwoningen vallen niet meer onder de nieuwe wet.

Wanneer komt een woningzoekende in aanmerking voor een aangewezen woning?
Voor de door de gemeente in de verordening aangewezen woningen hebben woningzoekenden een vergunning nodig. Daarbij stelt de gemeente criteria aan de woningzoekenden, bijvoorbeeld passendheidscriteria als de koppeling tussen huishoudgrootte en woninggrootte en de koppeling van een lage huurprijs aan een lager inkomen.

Wat regelt de Huisvestingswet voor urgent woningzoekenden?
Een gemeente kan in de huisvestingsverordening ook een urgentieregeling vaststellen, zonder dat er sprake is van schaarste. Bijvoorbeeld voor mensen in een noodsituatie. De wet noemt drie categorieën van woningzoekenden die in de urgentieregeling moeten staan:

  • mensen die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang vanwege relationele problemen
  • mantelzorgers- en ontvangers
  • vergunninghouders.

 

Een gemeente mag hier nog andere groepen aan toe voegen die ook voorrang krijgen bij de woonruimteverdeling.

Wat is de relatie met de Rotterdamwet?
Leefbaarheid als grond toewijzingsregels is uit de nieuwe Huisvestingswet verdwenen. Dat is nu geregeld in de Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek, kortweg de Rotterdamwet.

Welke discussies spelen er nog rond de Huisvestingswet?
Woonruimteverdeling gaat om meer dan alleen de verdeling van schaarse woningen en is dus breder dan de Huisvestingswet 2014. Lokale partijen, gemeenten en corporaties, hebben ook andere actuele aanleidingen om te zoeken naar nieuwe vormen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals de vraag hoe bij woonruimteverdeling niet alleen met de nieuwe bewoner, maar ook met de huidige bewoners rekening te houden. Kan toewijzen op leefstijlen daar bijvoorbeeld een bijdrage aan leveren? Ook de zorg voor betaalbaarheid en doorstroming op de woningmarkt zorgen voor nieuwe initiatieven in de woonruimtebemiddeling.

De Huisvestingswet maakt het mogelijk om via een verordening woningen met een lage huurprijs met voorrang toe te wijzen aan mensen met lagere inkomens. Minister Blok wil daar nog verder in gaan en in de novelle onderzoeken of een dergelijke passendheidstoets verplicht moet worden. Maar een dergelijke verplichting tast het uitgangspunt van de Huisvestingswet aan dat de verantwoordelijkheid voor de woonruimteverdeling vooral een lokale zaak is. Ondertussen zien we ook op lokaal niveau bezorgdheid over de betaalbaarheid voor de bewoners. Verschillende gemeenten en corporaties onderzoeken nu de mogelijkheden om de passendheidscriteria van huur en inkomen aan te scherpen.

 

Bron: Aedes


(advertentie)

Verder in het nieuws

wo
18-10
Kadaster registreert in september minder verkochte woningen
di
17-10
Studenten blijven langer en vaker thuis wonen
ma
16-10
Toekomst salderingsregeling na 2020 onduidelijk
vr
13-10
Meldpunt voor benadeelde nieuwbouwkopers
vr
13-10
Woningprijzen in de stad gaan door het dak
vr
13-10
Nieuwbouw in nabije toekomst zonder aardgas
do
12-10
Energienota hard omhoog door belastingstijgingen
do
12-10
Regeerakkoord pakt slecht uit voor huurders en woningzoekenden
di
10-10
Regionale verschillen jonge koopstarters
ma
09-10
Gevolgen coalitieakkoord voor huiseigenaren
ma
09-10
Nieuw kabinet snijdt fors in hypotheekrenteaftrek
vr
06-10
Aedes: ‘100 miljoen voor verduurzaming veel te mager’
wo
04-10
Interesse voor een ‘nieuwe’ eigen woning groot
vr
30-09
Verduurzaming woningmarkt hoogste prioriteit
di
26-09
Eigen Huis: NHG-premie moet omlaag
ma
25-09
Koopwoningen bijna 8 procent duurder dan een jaar geleden
wo
20-09
20.780 verkochte woningen in augustus 2017
di
19-09
Reactie Rijksbegroting: meer bouwen, sneller verduurzamen, betaalbare huren
do
14-09
Drempels voor starters op de koopwoningmarkt
do
14-09
Starters dupe van gebrek aan middeldure huurwoningen
wo
13-09
Subsidiepot voor isolatie nog niet opnieuw gevuld
ma
11-09
Barstjes in het bouwwerk van de woningmarkt
ma
11-09
CBS: Laagste huurstijging sinds 2010
ma
11-09
Groeiende kloof tussen huurprijs corporatie en commerciële verhuurder
wo
06-09
Extra subsidie voor aardgasloos wonen in Amsterdam
di
05-09
Conceptueel Bouwen: goedkoper, minder opleverfouten en tevreden bewoners
wo
30-08
Inkomensafhankelijke huurverhoging zorgt nauwelijks voor meer doorstroming
di
29-08
Nog nooit zo vaak boven de vraagprijs geboden
vr
25-08
Koopsom en woningtransacties blijven stijgen
di
22-08
Verhagen: Er is geld genoeg om te investeren in de bouw
di
22-08
Koopwoningen bijna 8 procent duurder dan een jaar geleden
ma
21-08
19.979 verkochte woningen in juli 2017
ma
21-08
Opbrengst energiebelasting in 2016 hard gestegen
di
15-08
Droogkokende nieuwbouwmarkt neemt ernstige vormen aan
ma
14-08
‘Schaf verhuurderheffing af om woningnood aan te pakken’
vr
11-08
100.000 extra sociale huurwoningen nodig
vr
11-08
Groen licht voor Zalmhaventoren, hoogste gebouw Nederland
di
08-08
Ongekende groei markt voor recreatiewoningen zet door
wo
02-08
Vertrouwen woningmarkt stabiel
vr
28-07
Dynamis: Marktvraag neemt af door weinig aanbod en hoge prijzen
bekijk oudere nieuwsberichten...