Nieuws

Huisvestingswet 2014: wat is daarin geregeld?

woensdag 04-06-2014,

 

De nieuwe Huisvestingswet biedt gemeenten beperkte mogelijkheden om regels te stellen voor woonruimteverdeling.

Wat is het doel van de Huisvestingswet 2014?
Met de Huisvestingswet kunnen gemeenten sturen in de woonruimteverdeling en de samenstelling van de woningvoorraad. In dit dossier gaat het alleen over de woonruimteverdeling omdat vooral dat onderdeel relevant is voor woningcorporaties.

Onderliggende gedachte van de Huisvestingswet is de keuzevrijheid van woningzoekenden. Zij moeten zelf kunnen kiezen waar ze willen wonen. Alleen wegens zwaarwegende redenen mag een gemeente dit grondrecht van vrije vestiging beperken met toewijzingsregels . De Huisvestingswet zegt het zo: toewijzingsregels zijn alleen mogelijk voor ‘zover noodzakelijk en geschikt om de onevenwichtige en onrechtvaardige effecten van schaarste te bestrijden’.

Als gemeenten toewijzingsregels willen hanteren, moeten zij een huisvestingsverordening vaststellen waarin is geregeld in welke gevallen een huisvestingsvergunning nodig is. Gemeenten kunnen daarover geen convenanten meer sluiten met corporaties. De gemeente is verplicht alle relevante partijen, waaronder woningcorporaties, te betrekken bij het maken van de verordening.

Waarom is een nieuwe Huisvestingswet nodig?
De Huisvestingswet 2014 vervangt de wet uit 1992. Net als in de oude wet is schaarste nog steeds het motief voor toewijzingsregels. Nieuw is dat een gemeente de schaarste moet onderbouwen. Het idee daarachter is dat schaarste op zichzelf niet is op te lossen met woonruimteverdeling. Dat vraagt om een breder pakket aan maatregelen.

Daarom ook mag een gemeente in de nieuwe situatie een huisvestingsverordening voor maximaal 4 jaar vaststellen. In die periode is het de bedoeling dat een gemeente de structurele problemen op de woningmarkt aanpakt. Als dat niet of onvoldoende lukt, dan kan de gemeenteraad na 4 jaar opnieuw een verordening vaststellen. De bedoeling is zo lokaal de politieke verantwoordelijkheid voor de woningmarkt te versterken.

Geeft de Huisvestingswet voorrang aan mensen uit de eigen omgeving?
Ja, maar alleen in heel specifieke situaties. De wet onderscheidt drie soorten schaarste:

  • schaarste aan goedkope woningen in het algemeen,
  • schaarste aan woonruimte met specifieke voorzieningen – bijvoorbeeld voor ouderen en gehandicapten
  • schaarste aan woonruimte voor de huidige inwoners van een gemeente.

 

In de Huisvestingswet is het nog steeds mogelijk om voorrang te geven aan woningzoekenden met een economische of maatschappelijke binding aan een gemeente. Een gemeente kan met huisvestingsvergunningen in 50 procent van de gevallen waar sprake is van schaarste voorrang geven aan mensen met binding aan de regio. De helft van dat percentage mag met voorrang gaan naar lokale woningzoekenden. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld met een corporatie starterswoningen realiseren en die bij voorrang aan starters uit de gemeente verhuren. Of huurwoningen voor ouderen realiseren en deze eerst aan ouderen uit de eigen gemeente aanbieden. In het laatste geval kan het ook gaan om vrije-sectorhuurwoningen.

Voor welke woningen mag de gemeente toewijzingsregels vaststellen?
Een gemeente mag toewijzingsregels vaststellen voor de goedkope huurwoningenvoorraad. De nieuwe Huisvestingswet stelt geen vaste huurprijsgrenzen meer. Gemeenten mogen zelf bepalen wat de goedkope, en dus vergunningplichtige, voorraad is. Koopwoningen vallen niet meer onder de nieuwe wet.

Wanneer komt een woningzoekende in aanmerking voor een aangewezen woning?
Voor de door de gemeente in de verordening aangewezen woningen hebben woningzoekenden een vergunning nodig. Daarbij stelt de gemeente criteria aan de woningzoekenden, bijvoorbeeld passendheidscriteria als de koppeling tussen huishoudgrootte en woninggrootte en de koppeling van een lage huurprijs aan een lager inkomen.

Wat regelt de Huisvestingswet voor urgent woningzoekenden?
Een gemeente kan in de huisvestingsverordening ook een urgentieregeling vaststellen, zonder dat er sprake is van schaarste. Bijvoorbeeld voor mensen in een noodsituatie. De wet noemt drie categorieën van woningzoekenden die in de urgentieregeling moeten staan:

  • mensen die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang vanwege relationele problemen
  • mantelzorgers- en ontvangers
  • vergunninghouders.

 

Een gemeente mag hier nog andere groepen aan toe voegen die ook voorrang krijgen bij de woonruimteverdeling.

Wat is de relatie met de Rotterdamwet?
Leefbaarheid als grond toewijzingsregels is uit de nieuwe Huisvestingswet verdwenen. Dat is nu geregeld in de Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek, kortweg de Rotterdamwet.

Welke discussies spelen er nog rond de Huisvestingswet?
Woonruimteverdeling gaat om meer dan alleen de verdeling van schaarse woningen en is dus breder dan de Huisvestingswet 2014. Lokale partijen, gemeenten en corporaties, hebben ook andere actuele aanleidingen om te zoeken naar nieuwe vormen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals de vraag hoe bij woonruimteverdeling niet alleen met de nieuwe bewoner, maar ook met de huidige bewoners rekening te houden. Kan toewijzen op leefstijlen daar bijvoorbeeld een bijdrage aan leveren? Ook de zorg voor betaalbaarheid en doorstroming op de woningmarkt zorgen voor nieuwe initiatieven in de woonruimtebemiddeling.

De Huisvestingswet maakt het mogelijk om via een verordening woningen met een lage huurprijs met voorrang toe te wijzen aan mensen met lagere inkomens. Minister Blok wil daar nog verder in gaan en in de novelle onderzoeken of een dergelijke passendheidstoets verplicht moet worden. Maar een dergelijke verplichting tast het uitgangspunt van de Huisvestingswet aan dat de verantwoordelijkheid voor de woonruimteverdeling vooral een lokale zaak is. Ondertussen zien we ook op lokaal niveau bezorgdheid over de betaalbaarheid voor de bewoners. Verschillende gemeenten en corporaties onderzoeken nu de mogelijkheden om de passendheidscriteria van huur en inkomen aan te scherpen.

 

Bron: Aedes


(advertentie)

Verder in het nieuws

vr
20-01
2016 was historisch topjaar woningtransacties
di
17-01
Energieprijzen blijven vrijwel gelijk in 2017
ma
16-01
Makelaar moet vrije keuze blijven
ma
16-01
Een derde minder faillissementen bouw door woningmarkt
do
12-01
Een vijfde meer hypotheekaanvragen in 2016
ma
09-01
Veel onderhoudsklachten huurwoningen
ma
09-01
BKR registreert hypotheekachterstand sneller
ma
09-01
ABN AMRO verwacht pas in 2018 afname woningverkopen
di
03-01
Optimisme woningmarkt over hoogtepunt heen
vr
23-12
Nieuwbouwwijzer wenst u fijne feestdagen en het allerbeste voor 2017!
do
22-12
Energierekening in 2017 € 56 hoger
do
22-12
Buitenlandse woningbouwers meer actief in Nederland
wo
21-12
Koopwoningen 6 procent duurder dan jaar eerder
di
20-12
Woningverkoop met een kwart gestegen vergeleken met 1 jaar eerder
do
15-12
VEH: versoepeling bouwregels nieuwbouwwoningen onverantwoord
di
13-12
IMF bepleit verdere hervorming van de Nederlandse woningmarkt
ma
12-12
Vraag naar sociale huurwoningen groeit
do
08-12
‘Minister heeft problemen nieuwbouwsector zelf veroorzaakt’
wo
07-12
Stijging vertrouwen woningmarkt gestuit
ma
05-12
Klaas Hummel verkoopt vakantiehuisjes in Zeeuwse Port Zélande
ma
05-12
Piek in hypotheekaanvragen door stijgende rente
vr
02-12
Woningcorporaties investeren miljarden euro’s in woningmarkt
di
29-11
Meer vergunningen voor nieuwbouw afgegeven
ma
28-11
Grootste woningtekort buiten de grote stad
do
24-11
Gemiddelde woningprijs 20% boven dieptepunt 2013
wo
23-11
Prijs koopwoningen in oktober bijna 6 procent hoger
di
22-11
Woningmarktcijfers.nl: woningmarkt op koers voor topjaar
vr
18-11
Bijna 70% woningen Amsterdam voor of boven vraagprijs verkocht
wo
16-11
CPB: verklein subsidieverschillen op de woningmarkt
di
15-11
ABF: Aantal sociale huurwoningen neemt mogelijk af
ma
14-11
Monumentenaftrek verandert in 2017 niet
vr
11-11
Hypotheekrente iets omhoog
do
10-11
In vier jaar 26.000 woningen erbij door verbouw lege bedrijfspanden
di
08-11
'Zeer energiezuinige nieuwbouw is vanzelfsprekend'
di
08-11
Rotterdammers ontvangen stempas voor woonreferendum
ma
07-11
Subsidie voor isolatie eigen huis populair
vr
04-11
Minder mensen met betalingsachterstand hypotheek
do
03-11
Huurders zijn duurder uit dan kopers
di
01-11
26 duizend (vernieuwbouw)woningen erbij door transformaties gebouwen
ma
31-10
NHG-hypotheken vallen lager uit
bekijk oudere nieuwsberichten...