Energielabel voor woningen en nieuwbouw nog onbekend bij consument

Energielabel voor woningen en nieuwbouw nog onbekend bij consument

Vanaf 1 januari 2008 moeten eigenaren van woningen bij verkoop of verhuur van hun huis een energielabel (officieel energieprestatiecertificaat genoemd) overhandigen aan de koper of huurder. Minder dan een half jaar van tevoren is slechts 7% van de Nederlanders bekend met de inhoud van dit energielabel en 2% van de Nederlandse huishoudens woont naar eigen zeggen in een woning met een energielabel. Dit blijkt uit continu onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder 2000 Nederlandse woonconsumenten. Er ligt dus nog een belangrijke taak voor VROM. Zij start in het laatste kwartaal van dit jaar met een Postbus 51-campagne over dit onderwerp.

Bekendheid nauwelijks hoger bij nieuwbouw Wanneer gekeken wordt naar de verschillende groepen woonconsumenten blijkt de bekendheid bij huiseigenaren iets hoger dan bij huurders. Dit kan verklaarbaar zijn uit het feit dat voor huurwoningen van woningcorporaties als ingangsdatum 1 januari 2009 geldt en er dus nog weinig richting huurders over dit onderwerp gecommuniceerd is. Voorwaarde is dan wel dat de corporatie voor die datum al haar woningen van een energielabel heeft voorzien. De bekendheid met het feit of de woning al een energielabel heeft, verschilt nauwelijks tussen huurders of kopers.

Bewoners van nieuwbouwwoningen, waarbij al vanaf 1996 de energieprestatiecoëfficiënt wordt berekend, zijn nauwelijks bekender met het energielabel (7% spontaan) dan bewoners van ‘bestaande’ woningen. Deze berekening, indien niet ouder dan 10 jaar, kan ook dienen als energielabel. Na uitleg van de inhoud van het energielabel zegt nog steeds slechts 10% van de bewoners van een ^nieuwbouwwoning dat de huidige woning een dergelijk label bezit. Er is dus grote onbekendheid op dit gebied.

Onbekend maakt onbemind?

Van de respondenten in een huurwoning zegt slechts 1% dat de verhuurder van plan is een energielabel voor de woning op te stellen. Ondanks het bij veel woningcorporaties ongetwijfeld hoog op de agenda zal staan, is dit bij de huurders dus nog nauwelijks bekend.

Van de eigenaren van een woning zegt op dit moment 7% een energielabel voor de woning op te gaan laten stellen. Dit percentage is maar een beetje hoger (9%) wanneer men binnen 5 jaar zegt te willen verhuizen. De helft van de kopers zegt nog geen idee te hebben of ze dit wel of niet gaan doen. Meest genoemde redenen waarom men zegt het niet te willen doen, zijn het feit dat men wel voldoende inzicht heeft in het energieverbruik en het daarom niet nodig acht, het feit dat het wel duur zal zijn en dat men toch niet wil verhuizen en daarom de noodzaak er niet is.

Ondanks deze afwachtende houding zegt 30% van zowel huurders als kopers dat het voor hen van toegevoegde waarde is als een nieuwe woning een energielabel heeft. Ook zegt 9% meer geld voor een woning over te hebben wanneer het beschikt over een energielabel en men daarmee dus op de hoogte is in hoeverre het huis ‘zuinig’ is.

Spaarlampen (58%), waterbesparende kranen/douchekoppen (44%) en tochtstrippen (40%) zijn maatregelen die een groot gedeelte van de consumenten wel wil nemen om het energieverbruik in huis te verlagen. Grotere ingrepen zoals het aanbrengen van zonnepanelen en extra isolatie, die de score op het energielabel aanzienlijk zouden verbeteren, zijn maatregelen die voor de meesten nog wat te ver gaan.

Na campagne net zo’n succes als bij witgoed?

Het energielabel bij witgoed wat vanaf 1995 wordt gehanteerd wordt door de respondenten zeer gewaardeerd. Naast kwaliteit (26%) en prijs (23%) staat energieverbruik met 20% bij de aankoop van witgoedproducten in de top 3 van keuzecriteria. Van de woonconsumenten is dan ook 86% bekend met het energielabel voor witgoed. Of het energielabel voor woningen in de toekomst ook zo’n belangrijke rol gaat spelen bij de aankoop van een woning als bij witgoed het geval is, zal de tijd uit moeten wijzen. De aandacht die er op dit moment in de samenleving is voor het milieu en de gevolgen van het broeikaseffect bieden zeker een goede start.

Bron: USP Marketing Consultancy

Rate this post

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Nieuwbouwwijzer.nl