Klant Florius kan gegevens al voor adviesgesprek over hypotheek verhogen digitaal aanleveren

Klant Florius kan gegevens al voor adviesgesprek over hypotheek verhogen digitaal aanleveren

Vanaf deze week is het mogelijk bij Florius dat de klant al vóór het adviesgesprek zijn digitale klantgegevens kan laten aanleveren via brondata. Hierdoor beschikt de hypotheekadviseur in een eerder stadium al over de benodigde gegevens en de klant hoeft in veel gevallen geen documenten meer aan te leveren.

Zonder stukken hypotheek verhogen

De optie is momenteel alleen beschikbaar voor het verhogen van een hypotheek, bijvoorbeeld voor het financieren van energiebesparende maatregelen, een nieuwe keuken of badkamer. Met behulp van het extranet van de geldverstrekker, die bedoeld is voor adviseurs, kunnen aangesloten partners een verzoek insturen om de digitale klantgegevens op te vragen.

Het was al mogelijk om klantgegevens op te halen via Ockto. Dat was alleen beschikbaar tijdens het daadwerkelijke hypotheekgesprek of wanneer de hypotheek is aangevraagd. “Nu kan de adviseur door een verzoek van zijn kant, de klant al vooraf zijn digitale klantgegevens aan laten leveren.” De gegevens tijdens de aanvraag zijn dan identiek aan die in de adviesfase. “En dat was een veelgehoorde wens onder adviseurs na de livegang van Verhogen Zonder Stukken met Ockto in 2019.”

Brondata in plaats van fysieke documenten

Door middel van het verzoek van de adviseur kan de klant met behulp van dataslurper Ockto persoonlijke gegevens uit bronnen van de overheid, zoals mijnOverheid en het UWV aanleveren bij zowel de geldverstrekker en Florius. Het is onduidelijk hoe betrouwbaar en veilig deze oplossing is aangezien er wordt gewerkt met het scrapen van data in plaats van rechtsstreekse koppelingen met database van de overheid. “Dit vermindert de administratieve moeite voor beide, de adviseur beschikt eerder over de gegevens én de klant hoeft in sommige gevallen zelfs geen fysieke stukken meer aan te leveren.”

Hoe het werkt: ‘Opvragen Digitale Klantgegevens’:

  • De klant deelt brondata al vóór het adviesgesprek: waar en wanneer het hem uitkomt.
  • Gebruik brondata voor zowel advies als acceptatie.
  • Gegevens worden automatisch vooringevuld in de aanvraag in FAN.
  • Hypotheekverhoging zonder aanlevering van documenten; acceptatie op basis van brondata
  • Minder administratieve moeite voor jou en de klant.
  • Klant kan mogelijk verhogen zonder stukken aan te leveren.
  • Dit proces geldt voor alle verhogingen via het extranet FAN.

Zo werkt het

  • Vanuit FAN stuur je vanaf de pagina ‘Digitale klantgegevens opvragen met Ockto’ een verzoek naar de mijnFlorius berichtenbox van de klant. Hiermee vraag je hem om zijn gegevens te delen via Ockto.
  • Met dit verzoek genereert de klant zelf een unieke QR-code die hij zelf kan scannen met de Ockto-app.
  • Dit zet het proces in gang waarbij de klant via DigiD inlogt bij diverse overheidsinstanties zoals MijnOverheid en UWV. Hier haalt Ockto de gegevens op en deelt ze na toestemming met jou en Florius.
Rate this post
We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Nieuwbouwwijzer.nl