Nieuws

PBL: huurtoeslag cruciaal voor betaalbaarheid

maandag 11-01-2016,

De huurtoeslag is cruciaal om de betaalrisico’s van grote groepen huurders te beperken. Dit blijkt uit het onderzoek Betaalbaarheid van het wonen in de huursector dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) op 7 januari 2016 publiceerde.

Passend toewijzen en huurmatiging door corporaties dragen in veel mindere mate bij aan het beperken van betaalrisico’s. Voor huurders met een inkomen onder het sociaal minimum is bovendien extra armoedebeleid nodig, aldus het PBL.

Effectiviteit instrumenten
Het PBL onderzocht de effectiviteit van een aantal volkshuisvestelijke instrumenten om betaalrisico’s voor huurders te verkleinen, zoals huurtoeslag, passend toewijzen en huurmatiging door corporaties. De huurtoeslag blijkt het meest effectief. Van de groep huishoudens die huurtoeslag ontvangt heeft 3 procent een betaalrisico. Zonder huurtoeslag zou dit 18 procent zijn.

De huurstijging matigen heeft slechts een beperkt effect op het aantal huishoudens met betaalrisico’s. Tegelijkertijd profiteert ook een groot deel van de huishoudens zonder betaalrisico van de matiging. Passend toewijzen heeft alleen een positief effect op huishoudens met betaalrisico’s die recht hebben op huurtoeslag.

Extra armoedebeleid nodig
In 2012 had 60 procent van alle 685.000 huurtoeslagontvangers een inkomen beneden het sociale minimum. Van alle huishoudens met een inkomen onder het sociaal minimum kent 35 procent betaalrisico’s, ook als zij huurtoeslag ontvangen. 240.000 huishoudens kennen dus betaalrisico’s. Dit zijn huishoudens met een uitkering (40 procent) en onder meer studenten en ZZP’ers. De bestaande volkshuisvestelijke instrumenten zijn niet voldoende om de betaalrisico’s van deze groep te laten afnemen. Extra armoede- of werkgelegenheidsbeleid is voor hen noodzakelijk, stelt het PBL.

Regionale context
Het Planbureau bekeek ook in hoeverre de situatie op de lokale woningmarkt van invloed is op de beleidsopties die stakeholders (gemeenten, corporaties, huurders) zien om de betaalbaarheid te verbeteren. De keuze voor een beleidsoptie is vaak niet gerelateerd aan de lokale woningmarktsituatie, maar komt vooral voort uit principiële overtuigingen over bijvoorbeeld de rol van corporaties, het belang van keuzevrijheid en solidariteit. Stakeholders zien bovendien vaak het betaalbaarheidsvraagstuk in samenhang met andere ontwikkelingen.

Verantwoordelijkheid overheid
Volgens Aedes toont het onderzoek van PBL aan dat ook de Rijksoverheid een verantwoordelijkheid heeft voor betaalbaarheid in de huursector. De huurtoeslag is wezenlijk in het voorkomen van betaalrisico’s en dient op termijn gewaarborgd te blijven. En het onderzoek bevestigt dat voor een grote groep huishoudens volkshuisvestelijke instrumenten niet volstaan, maar aanvullend armoedebeleid van de overheid nodig is.

Bron: Aedes


(advertentie)

Verder in het nieuws

wo
26-04
Amsterdammers willen meer sociale huurwoningen
wo
26-04
Grootste prijsstijging koopwoningen in 15 jaar
ma
24-04
Woonagenda pleit voor nieuwbouw en huurmatiging
vr
21-04
Laagste inkomens dragen hoogste lasten klimaatbeleid
wo
19-04
Kadaster registreert in maart 2017 meer verkochte woningen
vr
14-04
Woningaanbod daalt hard door enorme vraag
vr
14-04
Amsterdam wil stop verkoop corporatiewoningen
do
13-04
Hypotheekschulden in 2015 niet verder opgelopen
di
11-04
Isolatiesubsidie nu al op
vr
07-04
Betaalbaarheid van huren baart ook wetenschappers zorgen
di
04-04
CBS: aantal 'dure scheefwoners' stagneert
ma
03-04
Belangstelling bezoekers NVM Open Huizen Dag blijft hoog
do
30-03
Koopwoningen in februari 6,7 procent duurder
do
30-03
Nederlander vindt de wijk belangrijker dan zijn woning zelf
wo
29-03
Toezichthouder Agentschap Telecom staat in voor goede slimme meter
vr
24-03
Verdere stijging woningtransacties en koopsom in februari
di
21-03
17.708 verkochte woningen in februari 2017
ma
20-03
Wat willen de politieke partijen met de woningmarkt?
vr
17-03
10 tot 30% van woningvraag te realiseren in bestaande stad
di
14-03
Slimme energiemeters laten steken vallen
ma
13-03
Woningbouw versnellen is noodzakelijk en mogelijk
do
09-03
Bestaande stad biedt weinig soelaas voor woningvraag
do
09-03
Huizenkopers worden steeds ouder
wo
08-03
Tienduizenden sociale huurwoningen dreigen te verdwijnen
di
07-03
Landelijke monitor leegstand gelanceerd
vr
03-03
Gebrek aan warme bouwgrond remt verkoop nieuwbouwwoningen
di
28-02
Meer vergunningen voor nieuwbouwwoningen vierde kwartaal
ma
27-02
Verplicht sparen voor verenigingen van eigenaars
do
23-02
Woningmarkt flitsend van start, hoogste koopsom sinds 2008
di
21-02
Leegstand vastgoed licht gedaald in 2015
ma
20-02
Regionale verschillen huizenprijzen nemen weer toe
vr
17-02
NVM bezorgd over fors hogere kosten nieuwbouwwoning
do
16-02
Haarlemmerliede en Spaarnwoude op nummer 1 in 2016
di
14-02
Amsterdam blokkeert nieuwbouw 'Blokhokken'
di
14-02
Woningaanbod in vrije huursector blijft ver achter bij groeiende vraag
ma
13-02
‘Probleem’ scheefwonen lost zich grotendeels vanzelf op
di
07-02
Gering woningaanbod en hypotheekrente bedreiging voor koopwoningmarkt
ma
06-02
Kwart meer hypotheekaanvragen in januari
ma
06-02
Enorme huurstijgingen door kabinetsbeleid
wo
01-02
Woningmarkt koelt iets af
bekijk oudere nieuwsberichten...