Nieuws

PBL: huurtoeslag cruciaal voor betaalbaarheid

maandag 11-01-2016,

De huurtoeslag is cruciaal om de betaalrisico’s van grote groepen huurders te beperken. Dit blijkt uit het onderzoek Betaalbaarheid van het wonen in de huursector dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) op 7 januari 2016 publiceerde.

Passend toewijzen en huurmatiging door corporaties dragen in veel mindere mate bij aan het beperken van betaalrisico’s. Voor huurders met een inkomen onder het sociaal minimum is bovendien extra armoedebeleid nodig, aldus het PBL.

Effectiviteit instrumenten
Het PBL onderzocht de effectiviteit van een aantal volkshuisvestelijke instrumenten om betaalrisico’s voor huurders te verkleinen, zoals huurtoeslag, passend toewijzen en huurmatiging door corporaties. De huurtoeslag blijkt het meest effectief. Van de groep huishoudens die huurtoeslag ontvangt heeft 3 procent een betaalrisico. Zonder huurtoeslag zou dit 18 procent zijn.

De huurstijging matigen heeft slechts een beperkt effect op het aantal huishoudens met betaalrisico’s. Tegelijkertijd profiteert ook een groot deel van de huishoudens zonder betaalrisico van de matiging. Passend toewijzen heeft alleen een positief effect op huishoudens met betaalrisico’s die recht hebben op huurtoeslag.

Extra armoedebeleid nodig
In 2012 had 60 procent van alle 685.000 huurtoeslagontvangers een inkomen beneden het sociale minimum. Van alle huishoudens met een inkomen onder het sociaal minimum kent 35 procent betaalrisico’s, ook als zij huurtoeslag ontvangen. 240.000 huishoudens kennen dus betaalrisico’s. Dit zijn huishoudens met een uitkering (40 procent) en onder meer studenten en ZZP’ers. De bestaande volkshuisvestelijke instrumenten zijn niet voldoende om de betaalrisico’s van deze groep te laten afnemen. Extra armoede- of werkgelegenheidsbeleid is voor hen noodzakelijk, stelt het PBL.

Regionale context
Het Planbureau bekeek ook in hoeverre de situatie op de lokale woningmarkt van invloed is op de beleidsopties die stakeholders (gemeenten, corporaties, huurders) zien om de betaalbaarheid te verbeteren. De keuze voor een beleidsoptie is vaak niet gerelateerd aan de lokale woningmarktsituatie, maar komt vooral voort uit principiële overtuigingen over bijvoorbeeld de rol van corporaties, het belang van keuzevrijheid en solidariteit. Stakeholders zien bovendien vaak het betaalbaarheidsvraagstuk in samenhang met andere ontwikkelingen.

Verantwoordelijkheid overheid
Volgens Aedes toont het onderzoek van PBL aan dat ook de Rijksoverheid een verantwoordelijkheid heeft voor betaalbaarheid in de huursector. De huurtoeslag is wezenlijk in het voorkomen van betaalrisico’s en dient op termijn gewaarborgd te blijven. En het onderzoek bevestigt dat voor een grote groep huishoudens volkshuisvestelijke instrumenten niet volstaan, maar aanvullend armoedebeleid van de overheid nodig is.

Bron: Aedes


(advertentie)

Verder in het nieuws

di
15-08
Droogkokende nieuwbouwmarkt neemt ernstige vormen aan
ma
14-08
‘Schaf verhuurderheffing af om woningnood aan te pakken’
vr
11-08
100.000 extra sociale huurwoningen nodig
vr
11-08
Groen licht voor Zalmhaventoren, hoogste gebouw Nederland
di
08-08
Ongekende groei markt voor recreatiewoningen zet door
wo
02-08
Vertrouwen woningmarkt stabiel
vr
28-07
Dynamis: Marktvraag neemt af door weinig aanbod en hoge prijzen
di
25-07
Koophuizen Noord-Holland duurder dan voor crisis
ma
24-07
Koopwoningen 8 procent duurder dan vorig jaar
vr
21-07
Amsterdam wil op woongebied ‘gemengde stad’ blijven
do
20-07
Ontwikkelaars bepleiten noodplan woningbouw
di
18-07
Transactiegroei woningmarkt is eruit; prijzen blijven hoog
di
18-07
21.686 verkochte woningen in juni 2017
ma
17-07
Ondanks klein aanbod en hoge prijzen houdt huizenkoper vertrouwen
wo
12-07
Onderzoek ministerie naar kopen zonder voorbehouden
di
11-07
Europese steun voor sociale woningbouw in Amsterdam
vr
07-07
Middengroepen in de knel door huurbeleid
vr
07-07
Vraagtekens rond woningproductie Noord-Holland
di
04-07
Jonge doorstromers kopen duurdere huizen
di
04-07
“Wachttijden sociale huur moeten omlaag: versnelling in woningbouw noodzakelijk”
di
04-07
Geen hypotheek bij 17% van woningaankopen
ma
03-07
Energieplan nodig bij wonen zonder gas
do
29-06
Snelle nieuwbouw in Amersfoort: 28 eengezinswoningen binnen 6 maanden
wo
28-06
Versneld schrappen van aardgas vraagt aandacht
do
22-06
Koopwoningen 7,8 procent duurder dan één jaar eerder
do
22-06
Kadaster registreert in mei 2017 meer verkochte woningen
wo
21-06
Blog: ‘Staat onze sociale woningbouw internationaal gezien stil?’
ma
19-06
Steden nemen maatregelen tegen dure 'Blokhokken'
do
15-06
EIB: stevige groei bouwproductie houdt aan
do
15-06
Steeds minder twintigers kopen een woning
di
13-06
LET OP: veel koolmonoxidemelders zijn onveilig
ma
12-06
Zuid-Holland stuurt steviger op beschikbaarheid woningen
wo
07-06
Weer kwart miljoen minder sociale huurwoningen
wo
07-06
Corporaties bouwden slechts 12.000 woningen in 2015
di
06-06
Investeringen leiden tot minder bestedingsruimte voor nieuwbouw
vr
02-06
VEH: Behoud fiscale restschuldregeling
do
01-06
Record aantal Nederlanders verhuisd in 2016
di
30-05
Duizenden woningen nodig voor doorstroming daklozen
di
30-05
Kwart minder nieuwbouw door woningcorporaties
ma
29-05
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
bekijk oudere nieuwsberichten...