De Hypotheker en Aegon zetten met gebruik van Basis Registratie Personen nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

De Hypotheker en Aegon zetten met gebruik van Basis Registratie Personen nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Voor het eerst heeft een vestiging van De Hypotheker een hypotheekaanvraag voor acceptatie ingediend bij Aegon met gebruik van Basis Registratie Personen (BRP). Alle benodigde gegevens uit de BRP zijn via de Ockto-app – die de gegevens ophaalt bij de bron – verzameld, gedeeld en goedgekeurd. Aegon controleert deze persoonsgegevens nu direct, waardoor het overleggen van een ID-bewijs van de hypotheekaanvrager niet meer nodig is. Hiermee zet De Hypotheker een nieuwe stap in de digitalisering van het hypotheekproces. Op 20 augustus startte eerder een vergelijkbare pilot van andere partijen in de hypotheekketen.

Met de introductie van de Ockto-app biedt De Hypotheker haar klanten sinds 2019 de mogelijkheid om documenten die nodig zijn voor de acceptatie van de hypotheekaanvraag, digitaal te verzamelen. Het enige wat zij hoeven te doen, is de app downloaden en via DigiD inloggen. Klanten halen de benodigde informatie eenvoudig en veilig op bij verschillende overheidsportalen, zoals MijnOverheid en het UWV. Alle gegevens die klanten met de app verzamelen, worden via Mijn Hypotheker direct in het systeem geplaatst en zoveel mogelijk automatisch ingevuld. De documenten, die direct bij de bron worden opgehaald, zijn hierdoor altijd actueel en correct.

Na toestemming van de klant worden de documenten verstuurd naar een adviseur van De Hypotheker. Vanuit de ontsloten brondata kan Aegon dus sinds kort ook de BRP ophalen en direct goedkeuren waardoor de klant geen ID meer hoeft te overleggen. “Wij zijn trots op de digitale stappen die wij in samenwerking met onze partners hebben gezet. De komende tijd gaan we ons proces verder digitaliseren en sluiten wij ook meer partners aan met bijvoorbeeld BRP. Wij geloven dat een persoonlijk hypotheekadvies heel belangrijk blijft voor onze klanten, maar dat we het gemak sterk kunnen vergroten door een deel van het hypotheekproces te digitaliseren. Zo wordt het hypotheekproces een stuk duidelijker en eenvoudiger voor onze klanten. Als marktleider blijft De Hypotheker dan ook investeren om de volgende digitale stappen te zetten in onze dienstverlening”, zegt Jasper Cuijten, directeur business development bij De Hypotheker.

Rate this post

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Nieuwbouwwijzer.nl